Des de fa gairebé dos anys, que no puc dormir. Tot i decidir-me a dormir amb taps, el soroll de les màquines i els crits dels operaris, em desvetllen a hores intempestives de la matinada, ja sigui laboral o festiu, amb el conseqüent cansament al dia següent. I tot...perquè?. Doncs per unes obres, el resultat (encara parcial) de les quals, s’allunyen molt de lo que els veïns de la Plaça Lesseps pensàvem. Dia a dia, hem anat veient com, el trànsit s’embolica cada dia més, han anant desapareixent les zones verds i ens han posat uns tímids arbres, que d’ombra, trigaran a donar. En comptes d’això, han “plantat” unes estructures de ferro, tremendes, horroroses, que distorsionen el paisatge i que ens han deixat estorats. Quin sentit tenen?. Si és estètic, no hauria de tenir, sent que és una obra pública, funcionalitat alhora?. He llegit que una de les estructures vol simbolitzar el Canal de Suez. Em sembla bé, tenint en compte que el seu arquitecte va ser Ferdinand de Lesseps. Però, no hi havia una altra manera de rendir un homenatge a l’arquitecte francès?. No, no es tractava d’això, sinó de que l’arquitecte artífex de la remodelació, deixés ben palesa la seva dèria per les “places dures” ( amb dir-vos que és el mateix que el de la Plaça dels Països Catalans, no cal dir res més). Us deixo les perles d’aquest bon home que, deixant-se portar per una racionalitat sense sentiment, justifica lo injustificable.
He anat fent fotos de l’evolució de les obres i m’entristeix que evolucionin així.
He anat fent fotos de l’evolució de les obres i m’entristeix que evolucionin així.
De veritat calen aquestes estructures que tallen la vista dels Josepets, la Biblioteca Jaume Fuster, els edificis, el cel...?. Creu que és el lloc adient per posar-les?. És que no ha tingut en compte la idiosincràsia d’un barri com Gràcia?.
Veient les presses amb les que estan treballant, no m’estranyaria que el ciment que fan servir, faci que d’aquí poc s’aixequin les rajoles (aquestes sense cap gràcia) o es parteixin amb el continu pas dels cotxes, com passa a molts carrers reformats de Barcelona. Fixeu-vos, a tall d’exemple, el que està passant a Portal de l’Àngel.
La plaça Lesseps mai ha tingut solució, perquè de fet mai ha estat una plaça normal. Va néixer de la connexió de dues places (Lesseps -la de la foto antiga) i una altra paralel·la on acaba Torrent de l'Olla, als anys 50. A més s'obrí el Primer Cinturó, es perllongà la línia 3 del Metro... i es projectà una via que aniria des de Lesseps fins a plaça Joanic trinxant tot Gràcia (!) que afortunadament no es va fer.
ResponEliminaO sigui: havia de ser un nucli viari de comunicacions estil Nus de la Trinitat... però enmig de la ciutat. Passos a nivell, túnnels, vies ràpides, cotxes i més cotxes... pel qual no havia espai -ni voluntat- de fer espai pels vianants (parlo dels anys 60, era Porcioles) enmig d'un caos urbanístic total i desnivells del terreny irresolubles. Des de llavors s'ha anat fent xapusses i retocs sense ordre ni planificació. Perquè Lesseps és lletja, desordenada, caòtica... un crim!
L'única solució seria la més simple de totes: pas subterrani entre Mitre i Travessera de Dalt, i la resta per sobre amb una gran plaça rectangular al centre (plana i sense "pijades" arquitectòniques), amb el tràfic de la resta de vies al seu voltant (com Plaça Catalunya, vaja). Simplicitat al màxim, traient accessos i sortides rodades, passos elevats per a peatons, pujades i baixades...
El caos circulatori seria semblant, però almenys el vianant tindria un trànsit molt més senzill. I la "plaça" semblaria una plaça de veres. És pitjor que Glòries.
Gràcies per l'exhaustiva informació!
ResponEliminaSalutacions